Tuesday, July 21, 2009

Satu kematian….satu ‘lesen besar’ untuk segalanya


Oleh: HANAFIAH MAN

Tiada siapa yang waras fikiran walau dari apa fahaman politik sekalipun dapat menerima atau merestui jika siasatan dapati benar kematian Setiausaha Politik kepada seorang Exco Selangor, Teo Beng Hock berpunca dari tindak tanduk pegawai dalam pejabat SPRM Selangor.

Ia bukan berkait dengan kaum atau politik tetapi ia soal jenayah dan keadilan.

Ini juga bukan isu di sebelah sini Barisan Nasional (BN) dan di sebelah sana Anwar Ibrahim,Lim Kit Siang atau Nik Aziz Nik Mat.

Di celah-celah harapan semua orang untuk mendapat jawapan segera…semakin hari semakin ramai yang terlopong melihat kes kematian Teo berputar dengan segala macam reaksi ke tahap keterlaluan oleh puak-puak pakatan pembangkang hingga ada yang berani ambil peluang untuk gubal syarat itu ini ikut suka hati mereka.

Apa lagi belum pun siasatan selesai,hukuman sudah dijatuhkan.

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kalau ikut cakap mereka boleh dikenakan hukuman ‘gantung sampai mati’ kerana ‘bersalah ikut standard mahkamah pembangkang’.

Sudah terbentang di depan mata bagaimana kematian Teo kini menjadi isu yang dipolitikkan walaupun hakikatnya tidak semestinya sesuatu kes itu ada kena mengena dengan politik tanah air.

Pemimpin-pemimpin pembangkang seolah-olah ‘hilang akal’ atas pentas ceramah termasuk menuduh kerajaan bertanggungjawab atas kematian Teo kerana menubuhkan SPRM.

Sedangkan semasa cadangan penubuhan SPRM, Anwar sekalu Ketua Pembangkang di Parlimen sendiri memuji langkah berani bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Badawi membawa akta penubuhan SPRM ke Parlimen.

Namun hakikatnya, manipulasi kematian Teo ini berlaku di tengah-tengah kekalutan parti-parti pembangkang hendak berhadapan dengan soal integriti apabila SPRM memulakan siasatan terhadap pemimpin parti itu yang kini menerajui kepimpinan negeri.

Jika pembangkang dengan mudah menuduh kematian Teo angkara pentadbiran Barisan Nasional (BN), apa salahnya pula menuduh kematiannya dijadikan perisai untuk menutup penyelewengan dan salah laku pemimpin pakatan pembangkang yang selama ini digambarkan sebagai ‘malaikat’ – bersih, berintegriti dan tak makan suap.

Jika tidak masakan di kalangan pemimpin pembangkang seperti Exco Selangor, Dr. Xavier Jayakumar dengan terbuka menegaskan mereka tidak akan membenarkan SPRM menyoal siasat mana-mana orang pakatan pembangkang selagi kes Beng Hock tidak diselesaikan.

Kenapa takut disiasat SPRM. Apa yang hendak diselindungkan jika tiada kesalahan dilakukan. Bukankah ini boleh memberikan tanggapan pihak pimpinan kerajaan negeri cuba menyembunyikan sesuatu dan menutup salah laku di kalangan mereka.

Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng juga memainkan lagu yang sama apabila berkata “jangan harap kita akan pergi kepada SPRM jika mereka hendak soal siasat kita, mereka perlu datang ke pejabat kita”.

Kenyataannya diiring dengan aksi 40 orang pegawai khas kepada para wakil rakyat pakatan pembangkang negeri itu Isnin sepakat tetapkan syarat mereka hanya boleh memberi keterangan pada SPRM di pejabat masing-masing.

Di samping itu mereka dengan berani kata hanya sedia bercakap jika dapat kebenaran daripada bos masing-masing.

Dalam satu lagi tindakan nak tunjuk berani engkar, juga Isnin Ketua Polis Selangor, Datuk Khalid Abu Bakar memberitahu Ahli Majlis Perbandaran Kajang, Tan Booh Wah menolak permintaan untuk memberikan kenyataannya kepada polis yang kini sedang menyiasat kes kematian Teo.

"Kita sudah menghubungi Tan tetapi beliau menolak, jika beliau menolak untuk tampil ke hadapan, kita terpaksa menyamannya di bawah Seksyen 111 Kanun Acara Jenayah," katanya.

(Akhirnya setelah diberi amaran itu,Tan hadir beri keterangan di Ibu Pejabat Polis Daerah Seksyen 11 ,Shah Alam pada pukul 9 malam Isnin bersama isteri dan peguamnya.)

Katanya. polis juga telah mengeluarkan saman terhadap Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pembangunan Perumahan dan Penyelesaian Kilang Haram Selangor, Ean Yong Hian Wah dan Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Kota Alam Shah, M. Manoharan untuk hadir memberikan keterangan berhubung kes tersebut.

Begitulah besarnya lesen mereka untuk menentukan apakah bentuk sistem keadilan yang terpakai kepada mereka. Istimewanya mereka boleh menentukan syarat bila, di mana dan cara mana siasatan boleh dijalankan terhadap mereka.

Jika selama ini ada sahaja dakwaan penyelewengan dibuat di sebelah BN merekalah yang dahulu melalak mahukan siasatan segera dibuat. Namun, apabila kena batang hidung sendiri, pelbagai alasan dan isu digunakan.

Terbaru, SPRM dituduh menjalankan siasatan kerana ingin menumbangkan kerajaan pakatan pembangkang di Selangor.

Ahli Parlimen Pantai Remis yang juga bekas Exco Perak, Nga Kor Meng menuduh SPRM melakukan siasatan ke atas beberapa pemimpin kerajaan negeri Selangor bagi membolehkan BN mengambil alih kerajaan Selangor.

Apa punya ‘gila’ hujah orang yang ‘hilang akal’ ini – semuanya dipolitikkan. Mati politik, siasatan pun politik.

Soalnya adakah semua pemimpin pakatan pembangkang malaikat dan ‘maksum’- tidak melakukan dosa.

Berdasarkan beberapa isu yang melanda para pemimpin pembangkang sekarang, jelas usaha melengah-lengahkan proses keadilan semacam sudah menjadi satu trend.

Lihat sahaja kes liwat Anwar. Hampir sebulan lagi, genaplah setahun sejak kes tersebut dilaporkan kepada polis oleh mangsa yang mendakwa diliwat oleh Penasihat PKR itu, Saiful Bukhari Azlan tetapi sehingga kini belum pun mula dibicarakan.

Bermula daripada mahu menentukan mahkamah mana yang patut mendengar kesnya, hakim mana yang layak, Peguam Negara dan Ketua Polis Negara dipertikai dan pelbagai helah perundangan cuba digunakan untuk melengah-lengahkan proses keadilan dijalankan.

Kalimat popular di kalangan pengamal undang-undang iaitu ‘ keadilan dilengahkan, keadilan dinafikan’ yang juga turut dikongsi bersama oleh para pemimpin pembangkang apabila hendak menyerang kerajaan, seakan-akan tidak terpakai kepada mereka.

Mereka bukan sahaja boleh melengahkan proses siasatan tetapi juga proses perbicaraan.

Kematian Teo berlaku tepat pada masanya – tatkala pembangkang tercari-cari perisai untuk menutup malu atas angkara dan salah laku mereka yang baru sahaja 16 bulan memegang tampuk kuasa.

Dengan slogan bersih, telus, berintegriti – siasatan SPRM sudah tentu mencalarkan imej bersih yang cuba ditonjolkan pembangkang selama ini bagi mengabui mata rakyat.

Pokok pangkalnya,selagi misteri punca kematian Teo tidak terungkai secara pasti menerusi siasatan rapi polis - ‘sandiwara’ puak-puak ini untuk raih markah politik melalui berbagai-bagai aksi yang ‘ over’ akan buat lebih ramai makin menyampah daripada bersimpati.-21/7/2009

0 comments: