Monday, June 22, 2009

Anwar main wayang lagi!


Dipetik dari Malaysiakini

S Pathmawathy Jun 18, 09 3:29pm
Link : http://www.malaysiakini.com/news/106734

Peguam Datuk Seri Anwar Ibrahim hari ini mendedahkan bahawa kebanyakan bukti penting - yang diperlukan untuk mensabitkan ketua pembangkang itu dengan tuduhan liwat - tidak ada dalam laporan perubatan yang disediakan oleh Hospital Kuala Lumpur. Menurut mereka, laporan perubatan itu yang dikeluarkan oleh hospital tersebut, mendedahkan bahawa tiada bukti yang menunjukkan berlaku tusukan pada dubur Mohd Saiful Bukhari Azlan - pengadu di mana kes jenayah itu diasaskan.


Satu salinan laporan perubatan itu disertakan bersama afidavit yang difailkan oleh Anwar semalam untuk mengetepikan tuduhan liwat terhadapnya. Kes itu akan didengar mulai 1 Julai ini. Laporan perubatan itu bertaikh 13 Julai 2008 dan disahkan oleh tiga pakar dari hospital kerajaan tersebut. Sebahagian daripada laporan tersebut, yang diedarkan kepada pihak media oleh peguam Anwar hari ini menyebut, tiada bukti klinikal yang konklusif yang menunjukkan berlaku tusukan di dubur dan tiada luka yang signikan pada tubuh pesakit (Mohd Saiful).Bukti terpenting dalam tuduhan rogol atau liwat ialah menunjukkan bukti berlakunya tusukan, kata peguam Amer Hamzah Arshad. Dan ia tidak ada dalam kes ini, tambahnya.

Komen Penulis;

Mengapa sampai ke tahap sekarang baru perkara ini hendak ditimbulkan? Hari perbicaraan tinggal hanya kurang 2 minggu sahaja dari sekarang....

Walaupun argumen ini dibenarkan oleh undang2 tetapi ditakuti ianya merupakan strategi tertuduh untuk memenangi persepsi masyarakat. Sepatutnya biarlah pertuduhan tersebut dibicarakan di makamah sahaja.

Kemukakanlah semua bukti2 dan juga bukti2 pembelaan di Mahkamah. Mengapa perlu membawa perbicaraan tersebut di luar Mahkamah? Mahkamah telah menetapkan bahawa tertuduh perlu membela diri, atau dalam lain perkataan ada "kes" atau tiada keraguan terhadap pertuduhan. Jika pihak tertuduh hendak menyanggah pertuduhan tersebut ianya sepatutnya dilakukan semasa pertuduhan kes dibacakan di Mahkamah terdahulu dari ini. Sekiranya memang benar terdapat bukti seperti yang dinyatakan oleh peguam tertuduh, saya kira pihak mahkamah tidak akan memerintahkan tertuduh untuk membela diri atau dalam kata lain perbicaraan adalah tidak perlu kerana tiada kes atau tertuduh berjaya mewujudkan keraguan yang munasabah terhadap pertuduhan.

Saya cuba untuk berlaku seadil mungkin & cuba untuk tidak membuat apa2 tuduhan. Jika kes ini dibincangkan secara terbuka begini adalah ditakuti akan mempengaruhi perbicaraannya kelak. Dan jika ini di sengajakan oleh mana2 pihak tentulah ia sesuatu yang tidak adil. Karena ada 2 pihak yang terlibat di dalam kes ini. Jika mana2 pihak, penuduh dan tertuduh cuba untuk mempengaruhi/memenangi perspektif awam bukankah ia sepatutnya dihentikan ?

Dicatat oleh ISAC

4 comments:

TAAVEEKUN PERAK said...

Dah menyedap dapat ponggong sekarang nak berbohong pulak.Bertuahnya konek dia.

Anonymous said...

Tak maknenya bontok Saiful tak koyak tak kena main. Mungkin anu mamat tu tak le keras mana tapi nafsunya yang keras gila.

TokAyah said...

Ini kes suka sama suka ka atau rogol ka gw tak peduli. Gw mo tahu Itu Dajal ada main belakang ka tidak? Bikin malu melayu. HArpak!!!!!!!!

PARPUKARI said...

DIA MAIN BELAKANG PAKAI KY JELLY LA BRO!