Wednesday, March 10, 2010

TPM Di Program Juara Rakyat Negeri Perak!

Program Juara Rakyat Peringkat Negeri telah berlangsung pada 5-7hb Mac lalu di Taman Tasik YDP, Slim River. Perasmian telah disempurnakan oleh Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin pada 6hb Mac dihadiri lebih 10,000 pengunjung. Pelbagai aturcara telah dijalankan.

Tan Sri Muhyiddin nampak ceria sepanjang program berlangsung. Selepas menyempurnakan pelancaran program di pentas utama, beliau mengunjungi konti RTM dan diwawancara secara langsung oleh Perak FM.

Kemudian beliau melawat gerai-gerai pameran yang kesemuanya berjumlah 70 buah. Antara booth yang dikunjungi TPM adalah booth Barisan Nasional, 1Malaysia, Ikon Malaysia, Wanita Umno, Pemuda Umno, Puteri Umno, agensi-agensi Kerajaan Negeri, Umno Bahagian-Bahagian dalam Negeri Perak dan parti-parti komponen BN (MCA, MIC, Gerakan dan PPP).

Beberapa booth Umno Bahagian menjadi tarikan pengunjung. Antaranya booth Umno Pasir Salak yang secara percuma menyediakan mee rebus 'Mastan Ghani' yang begitu popular di Teluk Intan sejak sekian lama. Difahamkan Ketua Bahagian Pasir Salak, Dato' Tajuddin Rahman terpaksa membuat tempahan tambahan mee rebus itu langsung dari Teluk Intan setelah tempahan awal sebanyak 2,000 bungkus habis dalam masa yang singkat.


TPM kemudian mengunjungi khemah yang mengadakan pertandingan aspek wanita, yang menampilkan keunikan pelbagai kaum apabila wanita kaum Cina mengambil bahagian dalam pertandingan membuat lemang, wanita Melayu membuat bunga malai dan wanita India memasak kuih bakul.


Semasa jamuan makan tengahari, TPM diajak makan bersila di atas tikar mengkuang dan juadah dihidang di atas pinggan polisterin. Ini sebagai memenuhi permintaan beliau sendiri yang tidak mahu disediakan makanan yang berlainan daripada apa yang diberikan kepada orang ramai dalam majlis itu, dan tidak mahu makan terasing dari rakyat, tidak mahu disediakan khemah khas dengan meja beralas kain, jadah dalam dome atau pinggan bernapkin. Nampaknya TPM seronok makan bersila, dan dalam masa sama rakyat mengambil peluang bergambar dengan beliau dalam suasana penuh mesra itu.

Turut makan bersila bersama TPM adalah Menteri Besar Perak, Dato' Seri Dr. Zambry Abdul Kadir, Menteri Pertahanan Dato' Seri Ahmad Zahid Hamidi, Ketua Penerangan Umno Dato' Ahmad Maslan, Ahli Parlimen Kinabatangan Datuk Bung Mokhtar Radin, Timbalan Presiden Parti Gerakan Dato' Chang Ko You  dan beberapa pemimpin parti komponen lain.
Petangnya selepas pertemuan khas dengan pemimpin parti komponen BN Perak, ahli jawatankuasa Umno Perak dan Ahli Majlis Tertinggi Umno (MT angkat), TPM dibawa pula ke Kampung Baru Slim Village untuk bergotong royong membina rumah sebuah keluarga daif, Encik Loh Koi dan beramah mesra dengan masyarakat berbilang kaum di pekan kecil itu.

Selain bersalaman dengan orang ramai yang berbaris panjang dalam keadaan hujan renyai-renyai, TPM juga sempat singgah minum petang bersama rakyat di sebuah restoran, meninjau perniagaan yang dijalankan di kedai-kedai pekan itu termasuk yang menarik, membantu seorang peniaga kedai basikal mengepam angin ke sebuah basikal yang sedang dibaiki.


TPM juga meninjau rumah UMNO yang telah dibina pada 1948 dan dikatakan yang pertama di negara ini. Keadaan bangunan bersejarah itu sudah lama uzur dan tidak boleh digunakan dengan selamat. Tan Sri Muhyiddin selaku Timbalan Presiden Umno telah meminta Dato' Ahmad Maslan (Ketua Penerangan Umno Malaysia) supaya mencari jalan bagi membaikpulih bangunan tersebut.

Di bawah ini disiarkan foto-foto sepanjang TPM bersama Program Juara Rakyat Peringkat Negeri Perak pada 6hb Mac lalu di Taman Tasik YDP, Slim River dan Kampung Baru Slim Village.

3 comments:

Anonymous said...

budak sekolah je yg layan umno gok kah kah kah BUBAR DUN

Anonymous said...

Anon March 10, 2010 11:06 AM,
Budak sekolah ni laa yang akan jahanam kan PRngok bila besar nanti!

zulhilmi said...

betul-betul...hidup umno..pas is die