Monday, April 27, 2009

Al Kisah Wartawan Cina


Minggu lepas, saya telah berjumpa dengan beberapa rakan bloggers saya. Kami telah menbincangkan pelbagai isu dari politik hingga la ke dunia kewartawanan.

Dalam pelbagai isu yang diperbincangkan malam itu, saya tertarik dengan satu isu yang amat hebat! Saya telah diberitahu oleh rakan blogger saya (yang dah kira macam otai la dalam dunia blog ini) bahawa kebanyakan wartawan suratkhabar Cina tidak tahu berbahasa Malaysia rupanya!

Tidak kira dari mana-mana suratkhabar cina la, mereka kebanyakannya tidak reti berbahsa malaysia, saya pun amat terkejut sekali la dengan berita itu, kerana pada hemat saya sebagai seorang rakyat Malaysia dan sebagai seorang wartawan mereka seharusnya tahu berbahasa Malaysia!

Menurut sahabat blogger saya ini juga, selalunya selesai sahaja temuramah maka akan berkumpullah kesemua wartawan itu tadi dan mereka akan bertanyakan sesama sendiri tentang apa yang telah mereka dengar dan faham, kebiasaannya akan ada seorang yang dikira boleh faham sikit-sikit bahasa kebangsaan kita itu dan mereka kemudiannya akan menyalin lah kesemua temuramah tadi!

Biasanya proses sebegini akan mengambil masa dua hingga tiga jam selalunya, saya hampir pengsan bila saya dengar kisah ini, saya sangkakan selama ini semua rakyat Malaysia boleh berbahasa Malaysia! Bukankah itu bahasa rasmi negara kita?

Adalah amat menyedihkan apabila saya dapat tahu masih terdapat orang Malaysia tidak tahu berbahasa Malaysia, bagaimana kita hendak menjadi satu Malaysia sekiranya kita sebagai rakyat Malaysia tak tahu nak berkomunikasi dalam bahasa kebangsaan kita?

Jadi tidak hairanlah, tidak berapa lama dahulu wartawan dari suratkhabar Cina ini telah salah tulis mengenai penjelasan YAB TPM kita? Ada logiknya bila TPM kita telah mengatakan bahawa kesemua wartawan tersebut harus belajar Bahsa Malaysia!

Memalukan betul bila perkara ini terjadi, kenapa sebagai rakyat Malaysia, tidak kira dari keturunan apa sahaja, kita tidak tahu berbahasa kebangsaan kita? Bukankah bahsa jiwa bangsa? macamana nak jadi bangsa Malaysia kalau nak berbahasa Malaysia pun tak tahu?

Saya memang amat bersetuju sekali dengan pandangan Dato Mukhriz bahawa untuk menyatu-padukan Malaysia kita perlukan satu sekolah! Tidak ada lagi sekolah cina atau tamil lagi! Hanya satu sekolah yang akan menjadi wadah pertemuan semua bangsa dan ianya akan melahirkan "ONE MALAYSIA"

Kita kena mulakan dari sekarang! Kalau nak bersatu maka hapuskanlah perkauman, langkah pertama untuk menghapuskan perkauman adalah dengan menghapuskan sekolah 'vernacular'

HIDUP SATU MALAYSIA!


8 comments:

MAHAGURU58 said...

Assalamualaikum.

Warga Malaysia yang bukan Melayu harus malu dengan Mat Bangla, Indon, India dan Nepal yang boleh berbahasa Melayu dengan elok setelah bekerja disini beberapa bulan sahaja padahal warga Malaysia bukan Melayu telah lahir dibumi bertuah ini tetapi jenis jumud, kepala otak dah mangli tak reti nak belajar Bahasa Kebangsaan kita!

Akan saya tulis berkenaan perkara ini didalam blog saya.

Selamat berblog Tuan Pendekar!

Wassalamualaikum wr wb.

Parpu Kari said...

BAGUS LA PENDEKAR! MEMANG ADA LOGIKNYA! HE HE HE

NANTI SAYA AKAN BUAT ULASAN PASAL ISU NI DALAM BLOG SAYA OK!

SpotTheBloggers said...

Petikan posting dari blog Kula'S (Ular?)Voice:

"At today’s press conference we launched the posters containing the photo of Pathamanathan the estranged husband of Indria Gandhi. Malaysia Hindu Singham has taken the lead to print an initial 10000 copies of the posters. The posters would be pasted all across the country and it will be done with the help of Pakataan Rakyaat, Hindu Sangam and NGO’s members. We invite any one to come and help us .We can be contacted at 05-2417402 or 052531532."

Nampaknya PAS dgn PKR dah jadi barua hindu pulak tolong murtadkan yang dah masuk Islam!

Pendekar Perak said...

Terima kasih mahaguru dan parpukari!

Wow, spot the bloggers! Dasyat tu!

Anonymous said...

Kenapa setelah 51 tahun merdeka Bahasa masih lagi menjadi penghalang kepada perpaduan.Orang Cina yang berpendidikan tidak tahu Bahasa Melayu tetapi mengaku rakyat malaysia.Apa salah sistem pendidikan kita.Isu yang tidak pernak diselesaikan.Hapuskan sahaja sekolah Cina dan sekolah Hindu dan jadikan sekolah wawasan.Jika kaum cina dan india ikhlas mahu hidup bersama orang melayu di Malaysia mereka mestilah sangggup berkorban dan bukan hanya orang melayu sahaja berkorban

Sisingamangaraja Gorgor said...

The problem is the chinese people themselves...~

Mengikut kajian psikologi haku:

Mereka tidak mahu menghapuskan skolah vernakular adalah disebabkan sikap mereka sendrik yang terlalu fobia dan takut melihat Malaysia yang pada pandangan mereka saban tahun mengalami "Malaynisation" & "Islamisation"...~

Disebabkan Bangsa Melayu dan juga Bumiputera yang lain yang majoriti serta jumlah umat Islam yang agak besar dan semakin berkembang di Malaysia... Tidak seperti negara pulau slatan tu yang mana Bangsa Melayu & Umat Islam hanya minoriti... Atas sebab itulah skolah vernakular tidak diperlukan disana...~

Tu je la...~

Er...~

...~

Anonymous said...

ya saya amat menyokong anda yang bijak lagi bistari. Ya marilah kita membina satu bangsa malaysia tanpa racialism. Yang Melayu cuba cubalah belajar bahasa cina dan tamil jangan hanya belajar bahasa hindustan ( senang tengok cerita dato shahruk Khan)Yang melayu itu janganlah hanya berlagak tak serupa bikin. Tunjukkan jalan ke perpaduan jangan hanya dok melalak.

O.K
salam ikhlas

Sisingamangaraja Gorgor said...

Salam O.K. gak...~

Kan ke lebih ikhlas kalo kite sama2 membangunkan Negara Malaysia yang tercinta ini...~

Sama2 menyerapkan skolah vernakular ke dalam skolah Kebangsaan... Kalo nak sama2 mewujudkan sikap SATU MALAYSIA lah...~

Tiap2 skolah Kebangsaan mestilah mempunyai kelas2 bahasa dan kesusasteraan Melayu, Inggeris, Mandarin, Tamil, Urdu, Telugu, Perancis dan sebagainya. Ditambah pulak dengan kelas2 kaligrafi Cina dan khat Arab/Islam... Tak ke baguih camtu?...~

Kalo tak cukup kelas, same2 kite mintak kat kerajaan tambah lagi 1 blok bangunan 2 ke 3 tingkat stiap skolah... Same2 ape kate?...~

Slain dari itu sama2 la kita menjayakan Ekonomi Negara tak kire Bangsa... Wujudkan rangkaian Ekonomi antara kaum di stiap daerah dan stiap Negeri...~

Saling tolong-menolong dan bantu-membantu... Tiada lagi pemborong yang mementingkan kaum sendrik dengan membeza2kan harga diantara kaum kepada peruncit2...~

Tiada lagi sifat menguntungkan diri sendrik dengan menyorok dan menyimpan stok dengan harapan harga barang cepat naik dan menyusahkan kaum yang rata2 Ekonominye memang dah susah...~

Same2 berkongsi samarata membuka kebun2, ladang2, kawasan pertanian dan penternakan...~

Same2 berkongsi samarata dan mewujudkan lebih banyak institusi pendidikan swasta, syarikat2 hartanah, pasaraya2 dan pusat2 membeli-belah...~

Same2 berkongsi samarata menubuhkan syarikat2 pelaburan dan syarikat "Multinational" bertaraf antarabangsa, dan len2... Kan ke same2 merase...~

Same2 menguasai EKONOMI NEGARA dan BERKONGSI KEKAYAAN...~

Manakala bagi golongan majikan yang hanya 1 kaum pulak haruslah mengambil sama2 pekerja tidak kira Agama dan Bangsa...~

Kalo nak kenakan syarat seperti mewajibkan berbahasa tertentu mestilah mengikut keadaan syarikat yang mengharuskannya menggunakkan bahasa tersebut atau mengikut pasaran syarikat...~

Dan berilah gaji/pendapatan yang SAMArata mengikut jawatan/pangkat... Bukan mengikut kaum2 tertentu sahaja...~

Kalo ikutkan banyak lagi leh kite same2 bersame2... Tapi itu bergantung la kepada kaum yang mengawal Ekonomi Negara tu...~

Kalolah mereka sendrik yang memang ikhlas nak bersame2lah... Dah tentu rata2nya kita stuju... Ye dak?...~

Da tentu la rate2 kite pun ramai2 berstuju kearah keSAMErataan dan juga KEADILAN... Tak gitu?...~

Same2 la kite menjayakan... Itu pun kalo betul2 la memang ikhlas dari hati memang nak bersame2...~

Rata2 dari kite ni bukan la mengamalkan "Racialisme", tapi dek sebab keadaan struktur Keagamaan, Kebudayaan, Ekonomi dan Demografi Negara ni yang menyebabkan keadaan jadik serope gitu... Idak?...~

Demi SATU BANGSA MALAYSIA dan NEGARA MALAYSIA... Makanye bersame2 lah kite...~

Bile terlaksananye SATU BANGSA MALAYSIA tersebut dan keadaan pun dah stabil... Barulah buleh dibincangkan kalo nak MRSM dan UITM same2 ikut peratus kaum: 60%, 30%, 8% & len2 (2%)...~

Tapi kena la ditambah kawasan2, blok2, skolah2 dan kampus2 institusi tersebut bab populasi pun kian bertambah...~

Tuh sbagai contoh jek...~

Tapi yang penting PERDANA MENTERI tetap mestilah ISLAM... Ada paham?...~

Horas!... Horas!... Horasss!!!...~

Whahahahaha...~