Sunday, June 14, 2009

7 Kesilapan Tok Guru yang patut Ditegur & Diperbetulkan ...

Ramai orang PAS, sayangkan Nik Aziz.
Ramai orang bukan PAS, yang hormatkan Nik Aziz.

Ada orang PAS, yang "kurang senang" dengan Nik Aziz.
Ada orang bukan PAS, yang bencikan Nik Aziz ...

Nik Aziz adalah seorang Tok Guru yang disegani dan dihormati rakan & lawan. Seorang yang kelihatan warak dan kelihatan merendah diri selah-olah seperti orang biasa/kebanyakan, sedangkan beliau adalah Mursyidul Am merangkap Menteri Besar. Hakikatnya, beliau juga seorang ahli politik.

Apapun, Nik Aziz masih lagi seorang manusia yang pandangannya, pendapatnya, ideologinya terbatas sebagai seorang politikus dan sebagai seorang manusia (yang bukan Maksum dan bukanlah Malaikat) yang mana pastinya akan wujud khilaf , salah atau silap.

Setelah aku fikir-fikirkan dan aku nilai-nilaikan beberapa lama, nampaknya aku terpaksa senaraikan 7 KESILAPAN NIK AZIZ YANG SEPATUTNYA DITEGUR OLEH ORANG SEKELILINGNYA & ORANG YANG MENYAYANGINYA supaya beliau tidak terus hanyut dalam keadaan "tidak sedar melakukan kesilapan".

Cakap-cakap beliau selalunya akan menjadi "fatwa" / rujukan dan ikutan para penyokong, inilah yang akan membahayakan partinya (lantak pi la!), pengikutnya (lantak pi la!), Agamanya (ini ada kaitan dengan aku & umat Islam lain) dan Negaranya (ini juga ada kaitan dengan aku & rakyat keseluruhannya - termasuk generasi akan datang).

Impak dari pendapat Nik Aziz, kalau baik dan kena gaya, akan memberikan kesan baik kepada semua, tetapi kalau silap/salah tanpa ditegur, PASTINYA akan menjadi barah yang akan membantu musuh untuk melakukan kehancuran Islam & Negara ini.

NOTA: ALOQSTAQ BLOG : TUJUAN AKU MENERBITKAN ARTIKEL INI, BUKANLAH UNTUK TUNJUK PANDAI ATAU UNTUK "HINA" TOK GURU, TETAPI NIAT AKU UNTUK MEMBERI KESEDARAN DARI PERSPEKTIF APA YANG AKU LIHAT YANG BERLAKU KINI KEPADA SEORANG MANUSIA BERNAMA NIK AZIZ.

Bagi aku, antara salah silap yang Nik Aziz lakukan - dan perlu ditegur adalah :

1. MENYOKONG ANWAR IBRAHIM (INI SILAP PALING UTAMA!)

- Nik Aziz secara terang-terang menyokong serta menyanjungi Anwar sebagai seorang yang "layak" dipatuhi, disanjung, diikuti khasnya sebagai Pemimpin Besar & Utama dalam Pakatan Rakyat. Sedangkan sudah begitu banyak bukti yang jelas nyata menunjukkan Anwar adalah seorang yang tidak boleh dipercayai dan tidak layak langsung untuk diangkat menjadi pemimpin, khususnya pemimpin No.1.

2. MENERIMA SEKONGKOLAN PAS-DAP

KERATAN AKHBAR SIASAH TERBITAN APRIL - MEI 2002 : MEMAPARKAN KATA-KATA NIK AZIZ MENGENAI DAP.

- Nik Aziz yang dulunya menganggap DAP = SYAITAN, kini menyokong pula DAP dan Pakatan Rakyat demi survival politik PAS. Percaturan ini (berpakat dengan musuh Islam) hanya akan memberi kesan buruk kepada Agama Islam dan umatnya di Malaysia. Konsep Negara Islam yang masih DITOLAK 100% OLEH DAP SEJAK DULU, hanya akan mengundang kemusnahan jika Pakatan berjaya menakluk Malaysia atas sokongan PAS (Nik Aziz).


3. TERLALU MEMPERCAYAI ORANG SEKELILINGNYA (Khasnya PUAK ERDOGAN) YANG MEROSAKKAN.

- Jelas nyata pada Sidang Muktamar PAS ke 55 minggu lepas, Nik Aziz menolak secara total idea Kerajaan Perpaduan yang diterbitkan dari minda Presiden PAS dan sekutunya. Nik Aziz tanpa segan silu mengatakan bahawa "Idea Kerajaan Perpaduan itu KARUT", sedangkan beliau masih berpegang dengan Pakatan Rakyat yang kononnya lebih jujur ikhlas berbanding UMNO/BN. Penolakan mentah-mentah idea Kerajaan Perpaduan ini memberi gambaran jelas bahawa Nik Aziz menerimapakai idea Pro-Pakatan oleh PUAK ERDOGAN (semua orang tahu, ianya dibayangi oleh Anwar).

4. MENGELUARKAN PENDAPAT-PENDAPAT YANG BOLEH MENGELIRUKAN PENGIKUT & ORANG RAMAI.

- "Tuhan Juga Mencarut" (Kerana menyokong buku "SHIT - PukiMak" Shahnon Ahmad)
- PAS sanggup bekerjasama dengan Syaitan, jika itu akan pastikan PAS menang pilihanraya.
- Tidak akan bekerjasama dengan UMNO kerana UMNO pernah "menolak" PAS sebelum ini (timbul akibat perasaan Nik Aziz berunsur dendam kesumat kepada UMNO), tetapi Nik Aziz kata tidak mengapa untuk PAS bekerjasama dengan DAP (yang sah-sah tidak setuju Malaysia jadi Negara Islam).

5. BERSETERU DENGAN ORANG UMNO (MUSLIM) ... TETAPI SANGGUP BERSATU DENGAN DAP.

- Kemana arah tuju PAS? Dasar awal penubuhan PAS telah jauh terpesong sejak PAS sanggup bekerjasama dengan PKR dan DAP dalam Pakatan. Ini menyebabkan matlamat PAS telah berubah dari Negara Islam dan Tegakkan Hudud : kepada : Negara Berkebajikan dan Samarata/Adil. (Demi menjaga hati puak keparat dalam Pakatan).

6. MENGGUNAKAN KEDUDUKAN SEBAGAI MURSYIDUL AM UNTUK CUBA MEMPENGARUHI AHLI PAS MENERIMAPAKAI PENDAPATNYA.


- Nik Aziz adalah Mursyidul Am PAS. Sepatutnya beliau menggunakan kedudukannya khusus sebagai seorang yang tidak berkecenderungan ke arah mana-mana pihak. Ini tidak, Nik Aziz "hentam" Presiden & Timb.Presiden PAS yang cuba mewujudkan idea Kerajaan Perpaduan, dan secara terbuka merasa seronok jika benar Puak Erdogan wujud dalam PAS. Ini adalah sesuatu yang menyedihkan apabila lontaran pendapat dari seorang Mursyidul Am nampaknya berkecenderungan kepada sesuatu pihak (khususnya yang dibayangi Anwar).

7. TIDAK CUBA MENILAI DENGAN TELITI, SIAPA KAWAN & LAWAN (YANG SEBENARNYA)



- Nampaknya banyak perkara yang Nik Aziz lakukan dan luahkan sebagai pendapat (mungkin "fatwa"?), kelihatan ianya telah sedikit sebanyak di"ilham"kan oleh penasihat-penasihat perosak dan perosak itu berupaya memusnahkan Dasar Pas yang asal. Nik Aziz seolah-olah telah menutup pancainderanya secara total untuk menilai siapakah Anwar sebenarnya, siapakah Lim Kit Siang dan Karpal Singh sebenarnya, siapakah puak Erdogan sebenarnya ...



Mungkin ada lagi kesilapan lain yang Nik Aziz lakukan sepanjang karier politiknya selain 7 yang aku senaraikan di sini yang sepatutnya DITEGUR dan DIPERBETULKAN oleh orang-orang sekeliling dan rapat dengan Nik Aziz.

Demi kebaikan sejagat (kerana bagi aku PAS merupakan parti kedua terkuat di Malaysia selepas UMNO). Jika PAS rosak, kesan daripada akibat itu kepada negara juga agak dahsyat. Semoga Allah memberikan HidayahNya kepada Nik Aziz agar kembali sedar kesilapan yang berlaku.

Bak kata Nik Aziz hari ini dalam Bernama Online : "Isteri boleh jadi buat salah kepada suami, dan suami boleh jadi buat salah kepada isteri, anak boleh jadi buat salah kepada ibu bapa. Begitu jugalah dalam politik," katanya kepada pemberita. Maknanya, NIK AZIZ JUGA TIDAK TERLEPAS DARI BUAT SALAH SILAP.

INGATLAH NIK AZIZ & ORANG PAS ... Kita bukan Maksum.


AloQStaQ

4 comments:

Alizul said...

Saya setuju dengan senarai saudara. Namun, yang lebih penting di sini ialah, PAS mesti membetulkan dirinya dulu. Maksudnya, bukan saja PAS perlu kembali kepada landasan dan perjuangan asalnya, tetapi juga ia mesti kembali kepada ajaran Islam sebenarnya berdasarkan Al-Quran dan Hadith.

Saya berkata demikian kerana PAS telah beberapa kali mengeluarkan kata-kata dan melakukan tindakan-tindakan yang jelas bercanggah dengan Al-Quran dan Hadith. Memadaii jika saya ambil satu contoh saja (dan contoh ini sudah cukup), iaitu "sesiapa yang menyokong atau mengudi PAS akan masuk syurga." Saya tidak perlulah menjelaskan ungkapan ini kerana saya percaya semua orang Islam tahu makna dan implikasinya. Memadaiilah jika saya katakan setiap orang Islam yang faham agamanya tahu bahawa hanya Allah saja yang berkuasa menentukan siapa yang masuk syurga. Sedihnya, pengikut-pengikut PAS mempercayainya bulat-bulat tanpa berfikir, dan ini mempengaruhi pengundi-pengundi untuk menyokong parti itu dalam pilihan raya. Apakah makna kemenangan dalam pilihan raya jika mereka memilih PAS supaya mudah masuk syurga? Bukankah dengan pemilihan itu juga mereka jelas terpesong akidah? Siapakah yang bertanggungjawab? Bukankah para pemimpin PAS termasuk Nik Aziz?

Oleh sebab itulah saya berpendapat bahawa PAS perlu mencermin, memperbaiki dan membersih dirinya dahulu. Inilah kesilapan yang paling utama kerana ia memberi kesan yang besar kepada umat Islam di negara ini. Tetapi sedihnya, apa yang dilihat sekarang nampaknya seolah-olah tiada usaha langsung untuk kembali ke pangkal jalan. Kita hanya mampu berdoa....

asam said...

salam pendekar ..

asam amat-amat bersetuju dengan setiap yang tertera dalam thread ni..asam mintak izin untuk copy info ni untuk diwar-warkan pada yang lain..

AMBAJ said...

Diakhir-akhir zaman ni ulama akan merasakan mereka handal betul dan ego. Walau pun perintah Allah ditunaikan tetapi Allah menduga mereka dengan ruang-ruang lain dimana ulama boleh terjerumus dengan riak, takbur, ego, dengki, dendam dimana ianya tidak nampak oleh ulama tersebut mahu pun masyarakat disekelilingnya.

Dizaman sekarang Allah akan membayar cash akan tindak tanduk manusia tidak terkecuali Ulama PAS.

daniel lee said...

Haha. Bace blog ko ni macam bace blog orang BODOh. Ko ni sekolah kat mane? Kate Nik Aziz kaya padahal NIk Aziz duk rumah kayu je.
Aku rasa zaman skang dimana setiap orang tau betapa jijiknya pemimpin BN main rasuah dan tabur duit macam air, sape2 yg sokong BN ni mmg loser giler.
Rakyat duk rumah kecik, bln2 bayar ansuran kete yang mahal (sbb nak lindung Proton) tapi pmimimpin mcm Khir Toyo leh duk rumah harge berjuta-juta. Fikirla wahai orang UMNo sekalian.
Baik aku sokong PAS, x de pmmbangunan pun takpe asalkan aku tau pmmpin diaorg x main rasuah..