Thursday, February 4, 2010

Transkrip Penuh Perbicaraan Liwat Anwar - Day 2

Di hadapan Yang Arif Mohamad Zabidin Mohd Diah [hari #3]

[02:54 pm]

Pihak-pihak seperti terdahulu [dengan kehadiran Paracumaraswamy(PC), Marissa Regina Fernando(M), Rajpal Singh]

JB: Kes dipanggil semula.

MY: Kes untuk sambung EIC

KS: I have an application to make. In reference to what is contained in the Utusan Malaysia dated today. I take YA to know this newspaper is solely own by UMNO. We’re saying Prime Minister(PM) as the President of UMNO is involved. The 1st page “heading” in Yellow, black backgound “Tak rela diliwat lagi’. At page 3, “Berhenti kerana tidak mahu diliwat lagi.” This is a matter of serious concerned. Whether amounting to contempt of court.

Whether contempt is permitted outside the court is for the court to cited contempt? Tommy Thomas v , Peguam Negara, Malaysia & Anor [2001] 3 CLJ 457, majority judgment – para 2 at p.459 [read]

Refer to the same case at pg 477, “…in the case of Arthur Lee” [read]

This court has jurisdiction because of the seriousness of what had been published in Utusan Malaysia.

Refer to case MBF Capital Berhad [1999] 1 MLJ 139 p.146 [read]

Refer to The Law of Contempt at p136 [read]

What has been published is more than proper, YA must act.

Refer to the case of PP v The Straits Times Press Ltd [1949] 15 MLJ 81 [read]

‘Inaccurate and misleading fact..”

YA must act, Utusan Malaysia has become bolder, in view of the comment made in the newspaper.

MY: It is very uncalled for to say it is a mischief of PM and UMNO. KS is making submission that there was contempt. Whether or not it was reported accurately, I not able to confirmed, but I thought that I heard the particular words uttered. Was calculated to interfere with the administration of justice and so serious that… I did not see the difference between what was reported and what was expunge yesterday. I would say if this is a false reporting or inaccurate reporting unless done maliciously cannot amount to contempt. Not by this court, not by AG Chambers. I was made to understand there was a recording made to this proceeding..and until and unless that was verified, no conclusion should be made. The reporting is not accurate, the court must satisfied that an act of contempt has been circulated to undermines a fair trial and I would suggest KS to do whatever proceeding against the reporter and this juncture we should proceed with the trial.

KS: In fact it was a reputation what has been expunged yesterday. It is contemptuous. If a newspaper reported what is improper, it must be punished by the court of law. The court must not tolerate with misleading and inaccurate facts. It must be in YA notes what has been said by the witness. It is a dignity and integrity of this court, which is at stake.

YA: Give me 5 minutes, stand down for a while.

[03:33 pm]

MY: Pihak-pihak yang sama

YA: Permohonan contempt oleh Mr Karpal, ianya tidak dilakukan in the face of the court, sama ada ditulis untuk mengganggu perjalanan keadilan. KS boleh buat laporan polis, pada peringkat ini court tidak bercadang untuk contempt mana-mana pihak.

KS: At least caution to the press.

YA: May we proceed with the trial.

MY: Di peringkat ini, Pihak Pendakwaraya (PP) ingin kemukakan rakaman CCTV untuk confirmed the presence of the complainant at the vicinity. We will be using the walking copy dan akan mengemukakan the original copy through a witness later whom will be taken by Mohd Hanafiah.

YA: Untuk lihat dan confirm?

MY: Ya, PP telah serah gambar tetapi untuk tujuan hari ini dalam gambar ini, bercadang untuk mainkan recording pada 26 Jun petang untuk pergi ke skrin berkaitan. Ada 2 hard disk yang terlibat.

YA: Lihat dan camkan muka dia dan kereta?

MY: Ya

KS: Confirmed that we have been served under s.51A

JB: SP1 diingatkan masih dalam sumpah

MY: Akan minta pembantu pergi ke 2.45 petang 26 Jun. Minta SP1 pandang ke skrin.

14:46 masanya. Ini camera di entrance.

YA: AI nampak?

AI: Tak berapa terang

[AI duduk di bar table untuk hampir dengan skrin]

Pembantu: Masalah “hang” sebentar

MY: Terus pergi hard disk di lif. En Hanafiah will examine the w relating to the hard disk. Pagi 14:42

MY: Yang ada gambar, sebelum tutup lif, gambar siapa?

A: gambar saya

MY: Ini masa di mana?

Di P2

Q: Teruskan?

A: Ini adalah dari P2 ke tingkat 5. Saya keluar dan terus ke kanan.

Q: Lihat lelaki ini? Adakah ini lelaki yang kamu selisih?

A: Ya

Q: Gambar keluar dari lif? Frame 16:11

A: Saya di tingkat 5, masuk lif untuk turun ke bawah. Ini masa balik.

Q: Itu beg hitam?

A: Ya, beg hitam yang saya pegang

Q: Itu kamu keluar di GF?

A: Tersilap keluar. [frame berjalan terus] baru berada di P2

My: Ketibaan pada 14:47. Nak tunjukkan ketibaan SP1, naik kereta apa?

A: Saya naik Fiat merah WPK 5925

[“Hang” lagi]

MY: Sebelum ini berfungsi dengan baik.

Pembantu: Hard disk 1 yang “hang”

MY: Kita dah uji tayang, jika begitu saya teruskan dengan EIC saya.

YA: 14:47 belum ditunjukkan di makamah

MY: Saya ingin tunjuk gambar-gambar, lihat gambar 1, boleh tahu siapa?

A: Saya

Q: Gambar 2?

A: Ini kereta yang saya pandu, ini masa tiba

Q: gambar 3-6, gambar kamu?

A: Ya

Q: Siapa itu?

A: Saya dari P2 ke tingkat 5

Q: Ada bawa beg hitam?

A: Ya

Q: Adakah ini lelaki yang kamu kata berselisih dengan kamu?

A: Ya

MY: Masa yang tertera, masa adalah 14:42, lelaki itu masuk berbeza adalah 9 saat

YA: Let the people of CCTV to explain

Q: Gambar 8-13

A: Ya, ini gambar saya yang masih bawa beg

Q: 14-15, gambar apa?

A: Saya naiki van meninggalkan kondo

MY: Pada peringkat ini pohon izin tanda gambar as ID5

ID5A-O – gambar ikut m/s

YA: Diizinkan

ID5A-O – gambar CCTV pada 26 Jun

MY: Kamu telah tinggalkan tempat itu, pada 4.15 petang dan AI ada di dalam bilik?

A: Ya

Q: Lihat laporan kamu (P3 dirujuk), ada rubber stamp “Pondok Polis Hospital”, tulis P3 di sanakah?

A: Tidak, saya tulis di One Stop Crisis Centre (OSCC), Hospital Kuala Lumpur (HKL)

Q: Mengapa berada di hospital?

A: Untuk menjalankan pemeriksaan

Q: Pemeriksaan apa?

A: Mengenai saya diliwat

Q: Pada 28 Jun, adakah kamu terus pergi ke HKL untuk dapatkan pemeriksaan?

A: Tidak

Q: Sebelum ke HKL?

A: Saya pergi ke dua hospital

Q: Hospital 1?

A: Hospital 1 ke Tawakal Hospital di Jalan Pahang

Q: Adakah tujuan sama dengan HKL?

A: Sama

Q: Adakah kamu dapatkan pemeriksaan di sana?

A: Tidak dapat, kerana dimaklumkan oleh Receptionist pada hari tersebut half day

Q: Dr Tawakkal ke mana?

A: Saya fikirkan hospital terdekat adalah PUSRAWI di Jalan Tun Razak KL

Q: Kamu pergi Hospital pergi seorang atau ditemani?

A: Ditemani oleh bapa saudara

Q: Siapa nama?

A: Tuah bin Mat Ali, adik kepada arwah ibu saya

Q: Adakah di PUSRAWI dapat jumpa Dr?

A: Ya, dapat

Q: Ingat nama atau rupa Dr tersebut?

A: Saya tak ingat nama tetapi boleh cam

[Panggil Dr Osman utk pengecaman]

Q: Kenal dia?

A: Ya

Q: Siapa?

A: Dia adalah Dr yang periksa saya di PUSRAWI

[Mohd Osman bin Abdull [dicamkan oleh SP1 sebagai Dr di PUSRAWI]

Q: Bila jumpa Dr osman, bagitau apa pada Dr. Osman?

A: Pada mulanya saya bagitau saya sakit perut dan sakit di bahagian dubur

Q: Apa yang Dr buat?

A: Beliau suruh tanggalkan seluar dan baring di atas katil dan meniarap

Q: Sepanjang pengetahuan kamu ada Dr guna apa-apa peralatan?

A: Ada, Dr ingin masukkan sesuatu, semasa ingin masukkan benda tersebut saya terus berterus-terang bahawa saya telah diliwat dan ingin jalani pemeriksaan

Q: Bila bagitahu apa yang telah berlaku, apa Dr buat?

A: Dr terus berhentikan pemeriksaan dan suruh saya pakai seluar

Q: Ada kamu tanya kenapa Dr berhenti pemeriksaan?

A: Ya, saya tanya, Dr nasihati saya dua perkara, pertama hospital (hosp) tiada kelengkapan untuk forensik, kedua laporan hospital swasta tidak boleh dijadikan bukti di makamah. Dr nasihatkan untuk jalani pemeriksaan di HKL.

Q: Cadangkan, arahkan atau nasihat?

A: Cadangkan

Q: Adakah lihat alat itu yang digunakan?

A: Tak pasti

Q: Selepas itu ada pergi seperti dicadangkan?

A: Saya ikut nasihat Dr Osman

Q: Terus pergi HKL?

A: Ya

Q: Di HKL ke mana pergi dulu?

A: Mulanya saya tak tahu nak ke mana, saya pergi ke wad pesakit luar dan mendaftarkan diri

Q: Pukul berapa?

A: Lebih kurang jam 3

Q: Dapat jumpa Dr?

A: Ya, sejurus mendaftar, terus jumpa Dr perempuan bangsa India, saya nyatakan saya segan untuk buat pemeriksaan kerana dia perempuan, lalu Dr perempuan India mencadangkan refer ke Dr sebelah bilik, Dr lelaki berbangsa India, ingat nama iaitu Dr Daniel. Saya sudah penat, saya terus berterus-terang untuk dapatakn pemeriksaan kerana diliwat oleh AI. Dr agak terkejut, beliau ada tulis nota untuk pergi ke unit kecemasan iaitu unit OSCC.

Q: Pukul berapa?

A: Saya tiba ½ jam kemudian

Q: Sampai di wad kecemasan?

A: Wad kecemasan tetapi unit OSCC

Q: Adakah kamu dapat jumpa Dr?

A: Saya tunggu Dr tiba, Dr pertama tiba ½ jam kemudian, berbangsa India juga yang datang . Dia bertanya pada saya, beliau hanya boleh buat blood pressure sahaja, kemudian dia keluar. Selepas itu ½ jam di tempat sama, sebelum itu saya nyatakan hasrat saya buat pemeriksaan kerana diliwat. Dr nasihatkan saya buat laporan polis dulu, kerana tanpa laporan polis pemeriksaan tidak dapat dibuat.

Q: Dr nasihatkan buat laporan polis?

A: Ya

Q: Mana dapat borang itu (P3)?

A: Apabila Dr kata demikian, memang berhasrat untuk buat laporan polis selepas saya buat pemeriksaan. Memandangkan boleh buat laporan polis di tempat tersebut saya buat laporan polis. Borang saya dapat daripada dua anggota polis. Seorang lelaki dan seorang perempuan.

Q: Dua-dua datang sekali?

A: Bukan, ada gap sedikit.

Q: Bukan kamu panggil polis?

A: Bukan

Q: Ini dalam puluk berapa?

A: Petang

Q: Ada Dr datang periksa?

A: Tiada

Q: Ada buat pemeriksaan?

A: Ada, pada waktu malam

Q: Pukul berapa?

A: Dalam jam 9 malam

Q: Berapa orang Dr yang datang?

A: Agak ramai, saya ingat ada seorang Dr Cina, dua Dr lelaki Melayu dan satu Dr perempuan Melayu yang mengandung dan jururawat.

Q: Selain itu ada orang lain?

A: Ada polis datang

Q: Siapa polis itu?

A: Masa itu saya tak kenal tetapi lepas itu saya kenal DSP Jude Pereira

Q: Boleh cam?

A: Ya

Q: Adakah ini DSP Jude?

A: Ya. Pegawai ini ada semasa itu

[Supt Judy Blasious Pereira dicamkan oleh SP1]

Q: Bila Dr datang adakah mereka terus periksa atau tanya dulu?

A: Ada tanya soalan

Q: Soalan macam mana? Tentang latarbelakang kenapa datang ke sini?

A: Ya, kerana saya diliwat, mereka tanya adakah saya dicederakan, tanda-tanda di badan untuk kecederaan.

Q: Ada 2-3 Dr?

A: Ya

Q: Bahagian mana badan kamu yang diperiksa?

A: Keseluruhan anggota dari rambut ke kaki termasuk bahagian dubur

Q: Adalah mereka guna alat untuk periksa dubur?

A: Ada

Q: Adakah berkesempatan melihat alat tersebut?

A: Tidak

Q: Adakah Dr bahagi peranan untuk memeriksa?

A: Saya tak pasti

Q: Selain dari itu, ada apa-apa contoh diambil?

A: Banyak

Q: Bagimana diambil?

A: Gunakan seperti cotton buds untuk pemeriksaan di bahagian badan dan dubur.

MY: Jika ditunjukkan, adakah ini yang digunakan?

A: Ya, saya pasti yang digunakan seperti ini

MY: Ini baru punya belum guna lagi. Ada apa-apa yang kamu lihat?

A: Lihat letak swab di dalam container, mereka letak sticker, letak seal dengan tutup putih, di seal itu saya tandatangan.

Q: Kamu diminta tandatangan?

A: Ya

Q: Iaitu satu botol atau banyak container?

A: Banyak tetapi tak pasti bilangannya.

MY: Minta SP1 camkan tandatangan di setiap container yang dia tandatangan

Pohon berhenti pada peringkat ini. Selepas ini saya ada less than 10 questions.

[KS requested to see the management office at the crime scene].

YA: Adjourned to 9.30 tomorrow and we see how.

Sumber: Malaysian Story

4 comments:

Anonymous said...

Terima kasih.Tolong update transkripsi setiap hari perbicaraan.

Anonymous said...

saya juga mintak tolong updatekan transkrip pada setiap hari perbicaraan supaya senang saya nak menangkis segala tomahan daripada penyokong fanatik anwar....tq!!

bzz said...

Well Done!!!
Hambik ko anwar...

Anonymous said...

PANAS SAIFULPADA 27JUN2008

http://www.ziddu.com/download/8465222/SAIFUL27JUN2008.doc.html

GAMBAR DARI ANWAR IBRAHIM CLUB(AIC) MEMBUKTIKAN SAIFUL MASIH BERKERJA PADA 27JUN2008 SELEPAS DAKWA DILIWAT PADA 26JUN2008..FIKIRKAN ?