Thursday, January 7, 2010

Media Hina Islam dan Melayu Patut diPantau.


Ramai pemimpin bukan melayu dan melayu khususnya dari Pas dan PKR lantang menunding jari terhadap media berbahasa melayu khususnya utusan sebagai agen provokasi perkauman.Mereka mempersoalkan kenapa agenda ketuanan melayu menjadi tajuk utama dan berita-berita sisipan dalam utusan.Sejarah asal negara ini pun dipertikaikan sebagai perkauman juga atas sebab Malaysia dahulu dikenali sebagai 'Tanah Melayu'.

Namun mereka bersikap bias terhadap media bukan berbahasa melayu yang terang-terang menyediakan ruang dalam menghentam dan memperolok-olokkan kerajaan khususnya pemimpin Melayu UMNO. Kadang kala berita dan cerita yang disiarkan agak keterlaluan dan provokasi.

sikap sesetengah dari mereka memaparkan sifat perkauman yang tebal dan tidak boleh bertolenrasi seperti mana media berbahasa melayu yang dikuasai oleh UMNO. Mereka secara terang mempersoalkan hak keistimewaan melayu yang diadun menunjukkan bahawa UMNO sahaja yang mempunyai sikap rasis dan bukannya kepimpinan DAP.

Apakah ini satu penyakit yang tidak boleh dibendung oleh sesiapa lagi?
tertarik dengan satu artikel dari mykmu.net yang mengupas akan perkara ini


Tetapi tiada siapa pun yang berani mendedahkan dan mengungkapkan sentimen perkauman yang galak dimainkan didalam akhbar cina.
Sikap RASIS yang dimainkan didalam akhbar-akhbar utama cina tidak pernah berubah dari dahulu hinggalah sekarang. Sentimen memperjuangkan kebudayaan cina dan juga identiti bangsa cina amat tebal didalam setiap penulisan mereka sejak dari merdeka lagi.
Apakah fungsi sebenar Kementerian Dalam negeri tentang isu ini? Jika akhbar berbahasa melayu yang memainkan isu yang disifatkan perkauman, begitu cepat sekali mereka bertindak. Tetapi didalam kes akhbar berbahasa cina ini, nampak seperti mereka hanya menutup sebelah mata sahaja.
 
Janganlah kerana hendak menjaga hati sesetengah kaum dan mengharapkan undi dari mereka ,sanggup mengenepikan sentimen dan perasaan orang melayu. Cukup sekadar apa yang dilakukan oleh penyokong Pas dan PKR yang berketurunan melayu menafikan susur galur kemelayuan demi untuk menunjukkan bahawa mereka amat liberal.
 
Pihak berkuasa danpihak kementerian harus memantau media-media berbahasa bukan melayu khusunya media baru yang secara terang menyediakan forum dan kolum memperlekehkan islam dan kaum melayu Mereka bijak untuk memperkatakan kebencian kepada UMNO namun hakikatnya perjuangan UMNO adalah untuk islam dan melayu.secara halus mereka menghina islam dan melayu tetapi berlapik dengan slogan benci UMNO..

Lagi satu hli UMNO yang menyeru rakyat bukan KETURUNAN melayu supaya melupakan tanah tumpah darah mereka.
Oih Mamak Tua - tanah tumpah darah orang Malaysia bukan BERKETURUNAN melayu ialah Malaysia - BODOH! kalau ada sesiapa yang berfikir tentang negara lain, mereka adalah menteri kabinet BN - bermula dengan mamak sendiri yang selalu berfikir tentang india dan menantu hang yang selalu berfikir tentang indonesia. muhammad X2 dan puan anjing yen yen fikir tentang Australia, MR. PM najib dan bini pun berfikir tentang sulawesi dan dubai, d. toyol tentang indonesia...
mamak dah tua, balik-la jaga cucu cicit, negara makmur tanpa komen hasut dari mamak!

Mahathir is the biggest racist, corrupt and selfish bustard who does not give a shit about Malaysia, only himself. I day he says we are "Pendatang" next he says we should forget India and China. What next will the racist bustard say?
If the Indians and Chinese were thinking about India and China we would be Migrating to India and China. Are the Indians and Chinese Migrating to India and China? Mahathir should be hung for destroying Malaysia.
 
Tulisan diatas boleh didapati dilaman portal media pro PR...apakah cukup hanya sekadar membaca dan tiada tindakan yang dilakukan?

0 comments: